چارچوبی جامع برای ابزارهای اجرای استراتژی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

چکیده

در طول چند دهه گذشته، ابزارهای مدیریتی تبدیل به بخش مهمی از زندگی مدیران شده‌اند. در این میان، سیر تکامل دانش مدیریت استراتژیک نشان‌دهنده این است که پژوهش­ها در این حوزه از مفاهیم ساده، مانند تدوین راهنمای عمل برای مدیران، به‌ مفاهیم پیچیده و انتزاعی سوق یافته است و به‌تبع آن، ابزارهای آن نیز در حوزه تدوین و همچنین اجرا متنوع‌تر شده است. هدف این پژوهش، ارائه چارچوبی جامع برای ابزارهای حوزه اجرای استراتژی می‌باشد. بدین منظور با روش کیفی و بررسی تحقیقات انجام شده در پایگاه‌های علمی و استفاده از روش مرور نظام‌مند در این حوزه، 78 مقاله شناسایی و پس از غربالگری، 43 مقاله انتخاب و در تدوین مطالعه، مورد استفاده قرار گرفتند. درنهایت با توجه به ادبیات این حوزه، 58 ابزار شناسایی شده حوزه اجرای استراتژی، در قالب چارچوبی جامع و یکپارچه مبتنی بر مدل 3 بخشی (محتوا، زمینه، فرآیند)، مشخص گردیدند. ابزارهای بخش محتوایی اجرای استراتژی در 3 حوزه مدیریت مسائل (بعد عقلانی و حقیقی)، مدیریت ادراکات و باورها (بعد هنجاری و فرهنگی) و همچنین مدیریت قدرت و سیاست (بعد میان فردی و رفتاری)؛ ابزارهای بخش زمینه‌ای اجرای استراتژی در 3 حوزه مبتنی بر درون، مبتنی بر بیرون و همچنین تناسب شرایط داخلی سازمان و محیط خارجی؛ و درنهایت ابزارهای بخش فرآیندی اجرای استراتژی نیز در 2 حوزه فرآیندهای سیستمی دائمی و همچنین فرآیندهای پروژه‌ای موقتی مطرح شدند.

کلیدواژه‌ها


  • - فارسی

    • الوانی، سیدمهدی، شلویری، میثاق، (1395)، «اجرای خط مشی عمومی دیدگاه‌های نظری و راهکارهای عملی»، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی
    • امینی آلاشتی، احمدعلی، اعرابی، سیدمحمد، (1395)، «ارائه مدل اجرای استراتژی درشرکت آب و فاضلاب استان تهران»، فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 29، شماره 4، ص 78-45
    • امینی، محمد تقی، اکبری، مهدی، خباز باویل، صمد، (1393)، «کنترل استراتژیک»، تهران، انتشارات پایگاه دانش
    • پورصادق، ناصر، سخاوتی، یلدا، (1392)، «بررسی همراستایی استراتژی‌های سازمان با استراتژی‌های بازاریابی در شرکت‌های برتر صنایع غذایی کشور»، آینده‌پژوهی مدیریت، دوره 24، شماره 1، ص 13-1
    • پیرس، جان ای، رابینسون، ریچارد بی (1387)، مدیریتراهبردی، ترجمه سید محمودحسینی، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم
    • جواهریان، فرخ، مالکی، مجتبی، مجدجباری، امیرعباس، (1397)، «استراتژی ابزاری برای مدیریت بهتر در سازمان‌ها»، دوازدهمین کنفرانس بین­المللی مدیریت استراتژیک، تهران، آبان
    • حاجی‌پور، بهمن؛ طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین و عزیزیان کلخوران، زهرا (1395). «تحلیل محتوای حوزة مدیریت راهبردی (مطالعة موردی: فصلنامة مطالعات مدیریت راهبردی)». پژوهش‌های مدیریت راهبردی، دوره 22، شماره 66، ص 47-13
    • حمیدی مطلق، روح‌الله و بابایی، علی (1395). «برنامه‌ریزی استراتژیک: تاریخچه، مفروضات و میزان تأثیر آن بر عملکرد سازمانی». سیاست‌نامه علم و فناوری، دوره 6، شماره 1،ص 44-31
    • حیدری، علی و والی‌پور، علیرضا (1396). «پژوهش‌های مدیریت استراتژیک در ایران: مروری بر آثار انتشاریافته در نشریه‌های علمی ـ پژوهشی داخلی طی سال‌های 1380 تا 1393». مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 1، ص 102-83
    • خاشعی، وحید، مظلومی، نادر، شهریاری، فریده، (1395)، «الگوی ارتقای عملکرد، اجرای راهبرد و یادگیری سازمانی»، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 25، ص 195-173
    • ربینیاک، لاورنس جی، (1389)، « عملیاتی کردن استراتژی (مدیریتاثربخشاجراوتغییر)»، ترجمه نادر مظلومی و  شهرام خلیل نژاد و سید علیرضا هاشمی، تهران، انتشارات ادبستان- اتحاد
    • سوری، موسی، تجریشی، محمدعلی، محمودی، مهدی، (1392)، «مدیریتاستراتژیکدرصنایعنفت، گاز،پالایشوپتروشیمی»، تهران، انتشارات مهکامه
    • طرهانی، فرزاد، آزادیان‌دلسم، رفائیل، (1397)، «رابطه علم، فناوری و نوآوری با دفاع دانش‌بنیان براساس گفتمان ولایت‌فقیه و اسناد بالادستی»، مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، دوره 33، شماره 33، ص 272-237
    • طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین، حمیدی‌زاده، محمدرضا، (1397)، «راهبردهای بازاریابی اختراعات برای ورود موفق به بازار»، نوآوری و ارزش‌آفرینی، دوره7، شماره13، ص 120-105
    • طیبی ابوالحسنی، سیدامیرحسین، روحانی راد، شاهین، (1397)، «تحلیل ساختار و روند شبکه‌های موضوعی مدیریت راهبردی در ایران (مورد مطالعه مجلات مدیریت راهبردی)»، مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 9، شماره 36، ص  112-85
    • لشکربلوکی، مجتبی، (1395)، «جاری‌سازی استراتژی»، تهران، انتشارات آریانا قلم، ویراست چهارم
    • محضری، مهدی، انبیایی، محمدرضا، (1397)، «مروری بر مدیریت استراتژیک با رویکرد اجرای استراتژی»، دوازدهمین کنفرانس بین­المللی مدیریت استراتژیک، تهران، آبان
    • مشبکی، اصغر، اکبری امامی، شهناز، خدادادحسینی، سیدحمید، کردنائیج، اسداله، (1395)، «طراحی الگوی رفتاری اجرای موفق استراتژی»، پژوهش‌هایمدیریتدرایران، شماره 1، دوره 20 ، ص 130-103
    • مظلومی، نادر، متولی، علی، (1391)، «الگویی برای اجرایی کردن برنامه‌های راهبرد»، مطالعاتمدیریت (بهبود و تحول)، شماره 67، ص 45-19
    • مک لنان، اندرو، (1393)، پیاده سازی استراتژی، ترجمه سیدمحمد اعرابی، سیدعلیرضا هاشمی، محمود قادری، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی
    • هانگر، دیوید جی، ویلن، توماس ال، (1390)،« مبانیمدیریتاستراتژیک»، ترجمه سیدمحمد اعرابی و حمیدرضا رضوانی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی
    • هیوب، پیتر، هیل، مایکل، (1397)، «اجرای خط مشی عمومی: حکمرانی در نظریه و عمل»، ترجمه جواد معدنی و نمیا خدایی، تهران، آذرین مهر

    ب- انگلیسی

    • Aaltonen, P. and Ikavaiko, H. (2002), Implementing strategies successfully, Integrared Manufacturing Systems, Vol. 87 No. 2, 281-284.
    • Alan P. Brache, (1992) "Process improvement and management: A tool for strategy implementation", Planning Review, Vol. 20, No 5, 24-26
    • Alexander, L.D. (1985). Successfully Implementing Strategic Decisions. Long Range Planning, 18, 91-97.
    • Bartlett, C., & Ghoshal, S. (1989). Managing across borders: The transnational solution. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
    • Baron, D. (2000). Business and Its Environment. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
    • Darrell, Rigby, Barbara, Bilodeau, (2018), Bain & Company,Management Tools & Trends 2018
    • De Feo, J. A. & Janssen, A. (2001). Implementing a Strategy Successfully, Measuring Business Excellence, 5(4), pp. 4-6.
    • De Wit, B., Meyer, R. (2004). Strategy: Process, Content, Context, 3rd Edition. London, Thomson
    • Durand, R., Grant, R.M. and Madsen, T.L. (2017). “The expanding domain of strategic management research and the quest for integration”. Strategic Management Journal, 38(1), 4-16.
    • Galbraith, J. R. & Kazanjian, R. K. (1988). Strategy Implementation Structure Systems and Process, St. 12 Paul, MN: West Publishing
    • Grant, R. M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley & Sons.
    • Hodgkinson, G.P., Whittington, R., Johnson, G. and Schwarz, M. (2006). “The role of strategy workshops in strategy development processes: formality, communication, co-ordination and inclusion”. Long Range Planning, 39(5), 479-496.
    • Hourani, Maher, (2017), Conceptual Frameworks for Strategy Implementation: A Literature Review, Journal of Management Research, Vol 9, No 3, 12-30
    • Jarratt, D. and Stiles, D. (2010). “How are methodologies and tools framing managers' strategizing practice in competitive strategy development?”. British Journal of Management, 21(1), 28-43.
    • Jarzabkowski, P. and Kaplan, S. (2015). “Strategy tools-in-use: a framework for understanding ‘technologies of rationality’ in practice”. Strategic Management Journal, 36,537-558.
    • Johnson, G., Whittington, R. and Scholes, K. (2011). Exploring Strategy. Prentice Hall.
    • Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2008). “Mastering the management system”. Harvard Business Review, 86(1), 62-77.
    • Kaplan, R.S. & Norton, D.P. (2005). The Office of Strategy Management. Harvard Business Review, 83(10), pp. 72-80.
    • Kazmi, A. (2008), A proposed framework for strategy implementation in the Indian context, Journal of Management Decision, Vol. 22, No.80, 8122-8148
    • Kruger, W. (1996), Implementation: the Core Task of Change Management, CEMS Business Review, Vol. 1, Kluwer Academic/Plenurn Publishers. Reproduced by permission.
    • Miller, Susan. (1997). Implementing Strategic Decisions: Four Key Success Factors. Organization Studies, 18, 577-602.
    • Morgan-Ellis, J.; Alexander, V. D.; Cronin, A.; Dickinson, M.; Fielding, J.;Sleney, J. & Thomas, H. (2011). Triangulation and Integration: Processes, Claims and Implications. Qualitative Research, 6(1), pp. 45-59.
    • Noble, C. H. (1999b). Building the Strategy Implementation Network, Business Horizons, November-December, pp. 19-28.
    • Okumus, F. (2003). A Framework to Implement Strategies in Organizations, International Journal of Contemporary Management, 13(7), pp. 338-372.
    • Pedersen, Kasper Linde (2008). Cracking the Code of Strategy Execution,Department of Innovation and Organizational Economics, Copenhagen Business School, Master Thesis.
    • Pettigrewm, A.M. (1992). The Character and Significance of Strategy Process Research, Strategic Management Journal, 13(52), pp. 5-16.
    • Radomska, Joanna, (2015). The Concept of Sustainable Strategy Implementation. Availible on the: www.mdpi.com/journal/Sustainability
    • Rajasekar, James, (2014), Factors affecting Effective Strategy Implementation in a Service Industry, International Journal of Business and Social Science, Vol. 5, No. 9(1), 169-183
    • Rohde, Tarald, Torvatn, Hans, (2017), A strategic document as a tool for implementing change. Lessons from the merger creating the South-East Health region in Norway, Health Policy, Vol 121, No 5, 525-533
    • Schaap, J. I. (2006). Toward Strategy Implementation Success: An Empirical Study of the Role of Senior-Level Leaders in the Nevada Gaming Industry.UNLV Gaming Research & Review Journal, 10(3), pp. 13-37.
    • Schmelzer, C. D. & Olsen, M. D. (1994). Data Based Strategy Implementing Framework for Companies in the Restaurant Industry. International Journal of Hospitality Management, 13(4), pp. 347-359.
    • Schindler, A., Ingram, H., (1990), Behavioral assumption of policy tools, Journal of politics, 52 (2), 511-514
    • Siddique, I., Shadbolt, N. (2016), Strategy Implementation Literature Review. by Agrione, Center of Excellence in Farm Business Management, Report, March
    • Soderlund, Otto (2010). Strategy Implementation In Inter-Organizational Collaboration: Comparison of Cases with Deliberate and Emergent Strategies, Helsinki University of Technology, Department of Computer Science and Engineering, Masters’ Thesis.
    • Spee, A.P. and Jarzabkowski, P. (2009). “Strategy tools as boundary objects”. Strategic Organization, 7(2), 223-232.
    • Tayebi Abolhasani, A., Rouhani rad, S, (2017), A review on strategy tools published in leading journals within the past 25 years. Science and Technology Policy Letters, 07(1), 55-77.
    • Vandermaas, Arnoud A. (2008). Strategy Implementation in a Small Island Community: An Intergrative Framework. Ph.D. Thesis. Management/ Erasmus School of Economics Erasmus University
    • Vaara, E. and Whittington, R. (2012). “Strategy-as-practice: taking social practices seriously”. The Academy of Management Annals, 6(1), 285-336.
    • Vuorinen, T., Hakala, H., Kohtamäki, M. and Uusitalo, K. (2018). “Mapping the landscape of strategy tools: A review on strategy tools published in leading journals within the past 25 years”. Long Range Planning, 51(4), 586-605
    • Waterman, R. H.; Peters, T. J. & Phillips, J. R. (1980). Structure is Not Organization, Business Horizins, 23(3), June, pp. 14-26.
    • Wernham, R. (1985). Obstacles to Strategy Implementation in a Nationalized Industry. Journal of Management Studies, 22(6), pp. 632-648.
    • Whittington, R. (2006). “Completing the practice turn in strategy research”. Organization Studies, 27(5), 613-634.

    Yang, L.; Sun, G. & Eppler, M. (2010). Making Strategy Work: A Literature Review on the Factors Influencing Strategy Implementation, Handbook of Research on Strategy Process. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing