نظریه نوآوی چابک

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

2 دانشیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

چکیده

نظریه‌سازی و واکاوی فرآیند آن، از مسائل حوزۀ علم‌شناسی است. در پژوهش حاضر سعی شده است تا نوآوری چابک به‌عنوان یک نظریه میان‌رشته‌ای بحث و بررسی شود. در ارائه نظریه نوآوری چابک می‌توان آن را مجموعه‌ای از فرآیندها، ابزارها و روش‌ها در جهت بهبود توانایی واکنش سریع به نیازهای متغیر بازار و مشتریان، توام با کنترل هزینه‌ها و بهبود سطح کیفیت محصولات و خدمات است و اساس سازمان نوآور چابک را نیز می‌توان فرآیند هم‌سو کردن کارکنان و فرآیندهای کاری در یک نظام همگن، تعاملی و انعطاف‌پذیر به‌منظور هوشمندسازی و دستیابی به مزیت برتری دانست. هدف پژوهش حاضر «ارائه نظریه نوآوری چابک» می‌باشد که پژوهشی کابردی است. در مرحله اول با بررسی کتابخانه‌ای و مصاحبه با افراد صاحب‌نظر و استفاده از نظرات خبرگان، با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون، الگوی نوآوری چابک در 220 مضمون پایه، 36 مضمون سازمان‌دهنده و 6 مضمون فراگیر احصاء گردید. در مرحله دوم مدل ارائه شده در قالب یک پرسشنامه محقق‌ساخته در اختیار 20 تن از خبرگان موضوع مدیریت صنعتی قرار گرفت و پایایی آن بر 991/0 محاسبه و بر اساس آزمون تی‌‌تک نمونه‌ای مضامین تائید شدند. بر اساس مدل ارائه شده، نظریه نوآوری چابک شامل شایستگی بُعد رویکرد (9 عامل)، بُعد شایستگی (8 عامل)، بُعد یکپارچگی (5 عامل)، بُعد پاسخ‌گویی (5 عامل)، بُعد همکاری (6 عامل) و بُعد پیامدی (3 عامل) است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. منابع فارسی

    • قرآن کریم
    • ابراهیمیان جلودار، سید یاسر و ابراهیمیان جلودار، سید محمود (1390)، «چابکی سازمانی: سرعت پاسخ‌گویی و انعطاف‌پذیری سازمانی»، فصلنامه توسعۀ سازمانی پلیس، شماره 39، صص 34-13.
    • ابوالحسنی، فرشته (1399)، «نظریۀ اسلامی؛ از چیستی تا چگونگی (فرایند و متدولوژی نظریه‌سازی)»، فصلنامه پژوهش‌های علم و دین، سال یازدهم، شماره 1، صص 29 - 3.
    • براری، رضا و جمشیدی، لاله (1394)، «بررسی نقش مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه مازندران»، فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، سال اول، شماره 3، صص 138-117.
    • بیاضی، علی و خدادحسینی، سید حمید (1394)، «نظریه‌پردازی فرایند مدیریت منابع استراتژیک»، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، دوره 5، شماره 4، صص 25 - 1.
    • پاشایی هولاسو، امین؛ دهقانی‌پوده، حسین؛ شفقت، ابوطالب و پورصادق، ناصر (1399)، «شناسایی و ارائه چارچوب مؤلفه‌های نوآوری چابک در سازمان‌های صنعتی دفاعی»، فصلنامه مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، دوره 10، شماره 38، صص 37 - 7.
    • پاشایی هولاسو، امین؛ دهقانی‌پوده، حسین؛ شفقت، ابوطالب و پورصادق، ناصر (1399)، «نگاشت مدل نوآوری چابک سازمان‌های صنعتی دفاعی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری - تفسیری و دیمتل فازی»، فصلنامه راهبرد دفاعی، دوره 18، شماره 69، صص 153 - 125.
    • پاشایی هولاسو، امین (1399)، تدوین الگوی راهبردی نوآوری چابک سازمان‌های صنعتی دفاعی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
    • پرهیزگار، محمدمهدی؛ فروزنده دهکردی، لطف‌الله؛ جوکار، علی‌اکبر و درینی، ولی‌محمد (1392)، «شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی با تکیه بر پارادایم نوآوری باز مطالعه موردی: صنعت نشر کشور»، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، سال یازدهم، شماره 31، صص 125-101.
    • دهقانی‌پوده، حسین و پاشایی هولاسو، امین (1396)، «طراحی الگوی توسعه نوآوری سازمان‌های دفاعی با رویکرد راهبردی»، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال پانزدهم، شماره 57، صص 42-1.
    • دهقانی‌پوده، حسین؛ شفقت، ابوطالب؛ ابن‌الرضا، سید مجید و پاشایی هولاسو، امین (1396)، «شناسایی عوامل مؤثر بر چابکی سازمانی در یکی از سازمان‌های نیروهای مسلح با رویکرد فازی»، فصلنامه مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، سال هشتم، شماره 31، تابستان 1397، صفحات 48-7.
    • زکی، محمدعلی (1394)، «بررسی نقش عوامل شخصیتی،‌ سازمانی و اجتماعی در نوآوری مدیران آموزشی»، فصلنامه رهیافت، سال پنجم، شماره 26.
    • شاهین، آرش و صادق‌بیگی، ارمغان (1389)، مدیریت نوآوری، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
    • شعبانی‌اصل، محمدرضا و پاشایی هولاسو، امین (1395)، «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر چابکی سازمانی در ناجا با رویکرد ساختاری تفسیری ISM»، اولین همایش ملی معماری ناجای آینده، تهران.
    • شفقت، ابوطالب (1395)، الگویی برای موفقیت در نوآوری صنایع دفاعی با تأکید بر عوامل پیشبرنده در پروژه‌های پس از انقلاب اسلامی، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
    • شفقت، ابوطالب (1397)، محرک‌های نوآوری صنایع دفاعی بعد از انقلاب اسلامی، چاپ اول، تهران: دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
    • شهبازخان، محمدرضا (1390)، «ارزیابی زنجیره تأمین ناب- چابک در صنعت نوشابه‌سازی (مطالعه موردی: شرکت پدیده دیناوند)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
    • محقر، علی؛ مروتی شریف‌آبادی، علی و یونسی‌فر، سید عبدالعزیز (1391)، «ارزیابی چابکی با استفاده از متغیرهای کلامی در منطق فازی و رتبه‌بندی اعداد فازی با استفاده از تکنیک نقطه ثقل مرکزی و تاپسیس»، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، سال نهم، شماره 24، ص 22-1.
    • محمدیان‌یزد، رقیه (1396)، مدلی برای چابکی در بازاریابی خدمات و تأثیر آن بر عملکرد سازمان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، یزد: دانشگاه یزد - پردیس علوم انسانی و اجتماعی.
    • مولایی، پخشان (1394)، «سازمان یادگیرنده»، نشریه اندیشه گستر سایپا، سال نهم، شماره 98، صص 63 - 62.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Agarwal, A., Shankar, R. and Tiwari, M.K. (2007). Modeling Agility of Supply Chain. Industrial Marketing Management, 36 (4): 443-457.
    • Christopher, M & Jittner, U (2000). Developing strategic partnership in the supply chain: A practitioner. European Journal of Purchasing and Supply Chain Management, Vol.6. Pp. 117-127.
    • Crossan, M.M. and Apaydin, M. (2019). “A multi-dimensional framework of organizational innovation: a systematic Review of the Literature. [Article]. Journal of Management Studies 47 (6): 1154-1191.
    • Denning, S. (2015). Agile: The World’s Most Popular Innovation Engine. Forbes. Retrieved 8 December 2016 from http://www.forbes.com/sites/stevedenning/2015/07/23/the-worlds-most-popular-innovation-engine/#7ded89852d4c
    • Fagerberg, Jan (2020), “Innovation: A Guide to the Literature”, Center for Technology”, Innovation and Culture, Oslo, University of Oslo.
    • Giachetti, R. E & Martinez, L. D & Sáenz O. A. & Chen, C.-S (2003). "Analysis of the structural measures of flexibility and agility using a measurement theoretical framework," International Journal of Production Economics, Vol. 86, pp. 47-62.
    • Holbeche, LS (2020). The High-Performance Organization, Butterworth Heinemann, Oxford.
    • Jackson, M., & Johansson, C. (2017). An agility analysis from production system perpespective. international Manufacturing Systems, 14(6). 482-488.
    • Morris, L., Ma, M., & Wu, P. C. (2014). Agile Innovation: The Revolutionary Approach to Accelerate Success, Inspire Engagement, and Ignite Creativity. Hoboken: John Wiley & Sons.
    • Pierce, J. L., Delbecq, A. L.(2018). Organization Structure, Individual Attitudes and Innovation. The Academy of Management Review, Vol. 2, No.1, pp. 27-37.
    • Rigby, D.K., Berez, S., Caimi, G, & Noble, A. (2016). Agile Innovation. Bain & Company. Retrieved 8 December 2016 from http://www.bain.com/Images/BAIN_BRIEF_Agile_innovation.pdf
    • Ruiz-Benitez R. and Cambra-Fierro J. (2011). Reverse Logistics Practices in the Spanish SMEs Context. Journal of Operations and Supply Chain Management, 4(1): 84-93.
    • Sharifi, S & Pawar, K.S (2001). "Product Development Strategies for Agility," in Agile Manufacturing: The 21st Century Competitive Strategy, ed Oxford: Elsevier Science Ltd, pp. 175-192.
    • Wilson, K., & Doz, Y. L. (2011). Agile innovation: a footprint balancing distance and immersion. California Management Review, 53(2), 6–26.