طراحی الگویی جهت پیاده‌سازی استراتژی در بخش عمومی نمونه مورد بررسی: برون سپاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در قوه قضاییه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبائی تهران

3 مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

طرح ارائه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی است که مورد توجه و تأکید مدیران عالی دستگاه قضایی است. اجرایی کردن این طرح، گامی مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی و توسعه دولت الکترونیک در کشور ما به شمار می‌آید. از این رو پیاده‌سازی ضعیف برنامه‌های استراتژیک در بخش عمومی منجر به ارائه خدمات ضعیف خواهد شد. هدف از این پژوهش ارائه الگویی مفهومی است که بتواند در سازمان‌های بخش عمومی به کار گرفته شود تا شکاف بین تدوین و اجرای استراتژی پر شود. جامعه مورد نظر پژوهش کلیه مدیران، سرپستان و مجریان و کارمندان در گیر در طرح های اجرایی سازمان قوه قضاییه می باشد. بدین منظور با 24 نفر از مدیران ارشد، مدیران اجرایی و معاونین و افراد کلیدی اجرای طرح برون سپاری خدمات قضایی که در اجرای راهبرد مورد نظر پژوهش مشارکت داشته‌اند و اساتید دانشگاهی، مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و با کمک نرم‌افزار تحلیل اکتشافی MAXQUDA و بر اساس راهبرد نظریه داده بنیاد و رهیافت ظاهر شونده گلاسر به کدگذاری باز و ثانویه پرداخته شد. بنابراین مطالعه پیش رو با استفاده از پژوهش کیفی و با اتکا بر پارادایم تفسیری ساخت‌گرای اجتماعی به دنبال استخراج چیستی و چرایی الگوی پیاده‌سازی راهبرد در بخش عمومی در نهاد قوه قضاییه است. در نهایت10مؤلفه مؤثر در قالب چهار مقوله اصلی شامل عوامل محتوایی، فرایندی، زمینه‌ای و انطباقی، مفهوم سازی و طبقه بندی شده است. سپس الگوی طراحی شده نهایی به تأیید مشارکت‌کنندگان و ناظرین بیرونی رسید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • فهرست منابع و مآخذ

    الف. منابع فارسی

    • اشتراس، آنسلم و کوربین، جولیت (1989)، اصول روش تحقیق کیفی، ترجمه بیوک منصوری، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
    • احمدی، کیومرث و الوانی، مهدی، (1393)، جایگاه نظریه‌‌ خدمات عمومی نوین در تبیین مفهوم پاسخ‌گویی اجتماعی سازمان‌های دولتی، سیاست‌گذاری عمومی، دوره 1، شماره 2: 15-1.
    • ربینیاک، جی، لاورنس (1389)، عملیاتی کردن استراتژی: مدیریت اثربخش اجرا و تغییر، (ترجمه: نادر مظلومی و همکاران)،  ناشر اتحاد ادبستان، تهران. چاپ دوم.
    • جعفری، حمیدرضا؛ یعقوبی، نور محمد و سالارزایی، امیرحمزه (1393)، بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک قضایی بر رضایتمندی شهروندان، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال 7، شماره 23:174-153.
    • رنجبران، هادی؛ حق‌دوست، علی‌اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا و سلیمانی، نسیم (1391)، نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع، مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران،10(3):250-238.
    • رهنورد، فرج الله (1385)، اندازه­سازی بخش دولتی: راهبرد برون‌سپاری، تحول اداری، شماره 52: 68-49.
    • مک لنان، اندرو (2011)، پیاده‌سازی راهبرد، ترجمه سید محمد اعرابی و همکاران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ دوم، (1393)، تهران.
    • مظلومی و متولی (1391)، الگویی برای اجرایی کردن برنامه‌های راهبرد، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 22، شماره 67: 19-4.
    • مظلومی، نادر و جبارزاده کرباسی، بهرام (1398)، اثر برنامه‌ریزی استراتژیک مشارکتی و انعطاف‌پذیری استراتژیک بر اجرای راهبرد در صنایع کوچک و متوسط، مطالعات بین‌رشته‌ای راهبردی،213:241-34.

     

    ب. منابع انگلیسی

    • Alexander, J (1990), Top Ten Public-Private Sector Differences,, Performance Management Inc.,Texas, Available from: <www.alexanderleadership.com.
    • Anderton, B. & Brenton, P. (1999) “Outsourcing & law-skilled workers in the UK”,Bulletin of Economic Research, 51(14), p.268.
    • Ateş,Y.Tarakci,M.Porck,J.Knippenberg,D.Groenen,P.(2018).The Dark Side of Visionary Leadership in Strategy Implementation: Strategic Alignment, Strategic Consensus, and Commitment,Journal of Management, First Published ,1-29.
    • Godwin, Charles, (2011).The relationship among participative management style, strategy implementation success, and financial performance in the foodservice industry, international Journal of Contemporary Hospitality management vol 23 (6), pp: 719-738.
    • Greaver, M. F. (1999) “Strategic outsourcing- A structured approach to outsourcing decisions & initiatives. Business & Economics,P:122.
    • Greer, C. R., Lusch, R. F., &Hitt, M. A. (2017). A service perspective for human capital resources: A critical base for strategy implementation. Academy of Management Perspec-tives, 31(2), 137—158.
    • Henry, N.(2010), Public Administration and Public Affairs, 11th edition, Pearson Education, New Jersey.
    • Hrebiniak,L.G.(2006).Obstacles to Effective Strategy Implementation. Organizational Dynamics, 35.
    • Noble, C. H. (1999). The Eclectic Roots of Strategy Implementation Research. Journal of Business Research, 45(2), pp. 119-134.
    • Kaplan, R.S. and Norton, D.P., (2004). Linking strategy to operations for competitive advantage. Boston, MA :Harvard Business School Publishing Corporation.
    • King, ME 2012, Governance Beyond Boardroom, workshop presented on 31 August 2012 in Windhoek, Namibia, facilitated by JCD Business Solutions.
    • Lanhford, W. M. & Parsa,F.(1999) “Outsourcing: a primeer.Management Decision.37 (4):pp.310-316.
    • McBain, L & Smith, J (2010), Strategic Management in the Public Sector, E-Leader Singapore 2010.
    • Okumus, F. (2001). Towards a strategy implementation framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(7),pp. 327-338.
    • Okumus, F., (2003). A framework to implement strategies in organizations. International Journal of Contemporary Management, 13(7).
    • J.A.(2015).Closing The Strategy Execution Gap, Stellenbosch University, Master Thesis. Promoter:Prof. Erwin Schwella. March 2015.
    • Ostroff, F.(2006), Change Management in Government, Harvard Business Review, May 2006.
    • Pedersen, K. L. (2008). Cracking the Code of Strategy Execution, Department of Innovation and Organizational Economics, Copenhagen Business School, Ph.D. Thesis.
    • Pettigrew, A.M.(1987).Context and action in the transformation of the firm, Journal of manganment studies, Vol. 24, No6, pp. 649-70.
    • Rainey, HG, Backoff, RW & Levine, CH 1976, Comparing Public and Private Organizations, Public Administration Review, Vol. 36, No 2 (Mar-Apr 1976), pp. 233-244.
    • Ring, PS & Perry, JL.(1985), Strategic Management in Public and Private Organizations: Implications of distinctive contexts and constraints, The Academy of Management Review, April 1985.
    • Shah A.M. (2005) .The Foundations of Successful Strategy Implementation:Overcoming the Obstacles. Global Business Review, 6: 293.
    • Starling, G.(2011), Managing the Public Sector, 9th edition, Wadsworth, Boston, USA.
    • Ross, R (2011), Two Different Worlds: The Public and Private Sectors, American Spectator, 6 January.2011, Available from: http://spectator.org.
    • Speculand, R. (2006). Strategy implementation: we got the people factor wrong! How to lead your saboteurs, groupies, double agents and mavericks. Human Resource Management International Digest, 14(6),:pp. 34-37.
    • Tawse,A.Patrick,V.Vera,D.(2018).Crossing the chasm: Leadership nudges to help transition from strategy formulation to strategy implementation.Business Horizon,1535,1-9.
    • Verspaandonk, R. (2001) “Outsourcing- for & against”, Department of the Parliamentary Library of Australian, NO18.
    • Wirick, D.(2009), Public-Sector Project Management - Meeting the challenges and achieving results, John Wiley & Sons, New Jersey.