تبیین و ارزیابی مولفه های شکاف نسلی در تعامل با شبکه های اجتماعی مجازی با تأکید بر مولفه سیاسی(مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یاسوج

2 گروه علوم سیاسی- دانشگاه یاسوج

چکیده

پژوهش حاضر درصدد تبیین و ارزیابی مولفه های شکاف نسلی در تعامل با شبکه های اجتماعی مجازی با تأکید بر مولفه سیاسی ( مطالعه موردی: شهروندان شهر تهران) بوده است. از این منظر پس از بسط فضای مفهومی موضوع از رویکرد نظری تلفیقی برای تبیین موضوع استفاده شده است. با استفاده از مطالعه پیمایشی، داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از روی384 نفر از شهروندان 15 سال و بالاتر شهر تهران که با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه کوکران و نیز روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند؛ گردآوری گردید. به منظور اعتبار سنجی ابزار از اعتبار محتوایی صوری کیفی و جهت پایایی سنجی ابزار از روش همسازی درونی گویه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های توصیفی پژوهش نشان داده است که میانگین شاخص کل اختلاف ارزش های مقوم شکاف نسلی در میان گروه های سنی مورد بررسی پایین بوده و لذا بیانگر تفاوت نسلی است تا شکاف نسلی. علاوه بر آن؛ یافته های استنباطی پژوهش در بخش تحلیل دو متغیره نشان داده است که مدت زمان استفاده بیشتر، استفاده خبری و علمی و آموزشی، داشتن انگیزه ابزاری(هدفمند) در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی موجب شکاف نسلی(تفاوت نسلی) در بین گروه های مختلف سنی شده است. همچنین، یافته های پژوهش در بخش تحلیل چند متغیره نشان داد که متغیرهای مستقل متغیر مدت استفاده ، نوع استفاده، انگیزه و هدف استفاده و سن از تأثیرگذاری معناداری در سطح خطای 01/0 بر متغیر وابسته برخوردار بوده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


فهرست منابع و مآخذ
- آزاد ارمکی، تقی. غیاثوند، احمد( 1383)؛ جامعه شناسی تغییرات فرهنگی در ایران، تهران: انتشارات آن، چاپ اول.
- احمدی، آرمان. احیایی، پویان(1392)؛ بررسی شکاف نسلی و عوامل مرتبط با آن، جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 4، شماره 4، صص 27-1.
- اعزازی، شهلا (1379)، تصویر خانواده در برنامه های کودک سیما، واحد ارزشیابی اداره کل پژوهش های سیما، شماره 001/2 .
- اینگلهارت، رونالد( 1373 )؛ تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: انتشارات کویر، چاپ اول. 
- توکل، محمد، قاضی نژاد، مریم(1385)؛ شکاف نسلی در رویکردهای کلان جامعه شناختی: بررسی و نقد رهیافت های نسل تاریخی و تضاد با تأکید بر نظرات مانهایم و بوردیو، نامه علوم اجتماعی، شماره 27، صص 124-95. 
- جانعلیزاده چوب بستی، حیدر، سلیمانی بشلی، محمد رضا (1379)؛ شکاف نسلی: توهم یا واقعیت؟، مجله تخصصی جامعه شناسی، سال1، شماره 1، صص99-63.
- سورین، ورنر جی و تانکارد، جیمز دبیلو(1388)؛ نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
- شریف زاده، حکیمه السادات. میرمحمدتبار، سید احمد و سهرابی، مریم(1393)؛ بررسی نقش استفاده از فناوری­های نوین(اینترنت و ماهواره) بر هویت دینی دانش آموزان، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 22، شماره 23، صص 125-103.
- صبوری خسروشاهی، حبیب. توکلی نیا، نفیسه(1391)؛ بررسی تأثیر رسانه ملی در ایجاد شکاف نسلی، فصلنامه مطالعات رسانه­ایی، سال 7، شماره 19، صص 119-109.
- فاضلی، نعمت‌الله (1382)؛ سبک زندگی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
- قاضی نژاد، مریم (1383)؛ نسل­ها و ارزش­ها: بررسی و تحلیل جامعه‌شناختی گرایشات ارزشی نسل جوان و بزرگسال، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، رساله دکتری جامعه شناسی.
- قدیمی، مهدی(1388)؛ بررسی شکاف نسلی در بین دانش آموزان شهر زنجان، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره 3، صص 157-135.
- گیدنز، آنتونی(1398)؛ تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ یازدهم. 
- معمار، ثریا و همکاران،(1391)؛ شبکه­های اجتماعی مجازی و بحران هویت(با تأکید بر بحران هویتی ایران)، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران ، دوره 1، شماره 4، 176-155.
- معیدفر، سعید(1383)؛ شکاف نسلی یا گسست نسلی(بررسی شکاف نسلی در ایران)، نامه علوم اجتماعی، شماره 24، صص80-55. 
-مقتدایی، مریم، زیباکلام، صادق(1399)؛«نقش ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته در ایجاد شکاف نسل‌ها در ایران با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب»، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، دوره 15، شماره 42، صص 62-35.
-Hansen,.J. I.C. & Leuty, M. (2012)., Work Values Across Generations, Journal of Career Assessment. 20(1):34-52. Retrieved from :  https://doi.org/10.1177/1069072711417163.
-Shamsher , R.) 2012)., Effect of Satellite Television on the Culture of Bangladesh: The Viewers Perception, European Journal of Business and Management.4(9):45-55. Retrieved from :https://core.ac.uk /download/pdf/234624265.pdf.
-Stevenson, N (1995)., Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication, London: Sage.  
-Raybeck, D. & Munck, V. (2010)., Values and Change Over a Generation: Kelantan, Malaysia. .44(2):97-115. Retrieved from :
- Tan-Torres, T. ( 1995)., A Study on Primary Health Care Services in the Philippines, Discussion paper series, No. 95-20. Retrieved from :  https://dirp3.pids.gov.ph/ris/dps/pidsdps9520.pdf.