تبیین الگوی نظارت، ارزیابی و کنترل در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت راهبردی

چکیده

با پیچیدگی و محدودیت روزافزون در جهان امروز، اهمیت و ضرورت نظارت، ارزیابی و کنترل بیش‌ازپیش شده و کارآمدی و پویایی نظامات تا حد زیادی به نوع و نحوه نظارت و کنترل بستگی دارد. از سوی دیگر با توجه به استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور ایران، لازم است مفاهیم بومی نظارت، کنترل و ارزیابی نیز ایجاد شود که از بهترین منابع، بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است. در این مقاله با هدف تبیین الگوی نظارت، ارزیابی و کنترل در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و با کلیدواژه‌های نظارت، مراقبت، بازرسی، ارزیابی و کنترل و بررسی بالغ‌بر 1700 فیش از بیانات معظم‌له بصورت تمام‌شمار؛ از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. این تحقیق از نظر هدف، کابردی و از نظر داده‌ها، آمیخته بوده و جامعه آماری آن‌را خبرگان و پژوهشگران حوزه اندیشه‌ای مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تشکیل داده‌اند. در ادامه؛ مضامین مربوطه شناسایی و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تائید 36 نفر از خبرگان قرار گرفت. در نهایت، مضامین شناسایی شده در تبیین نظارت، ارزیابی و کنترل، شامل "روش‌ها و ابزارها"، "ویژگی‌های نظارت، کنترل و ارزیابی"، "ویژگی‌های فردی ناظر"، "ویژگی‌های افراد سازمان" و "ویژگی‌های دستگاه نظارت" بوده‌اند. در نتیجه این تحقیق؛ مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)؛ الگوی جامع، کارآمد، بومی و متناسب با فرهنگ کشور برای نظارت، ارزیابی و کنترل ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • منابع

    الف- فارسی

    • آذری، علیرضا و زمانی مزده، مهدی(1394)  الگوی راهبردی مدیریت عملکرد سازمان، چاپ دوم، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
    • آهنچیان، محمدرضا(1388)  طراحی نظام جدید ارزشیابی عملکرد کارکنان در مؤسسات آموزش عالی: مورد دانشگاه فردوسی. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. سال دوم، شماره 3، صص 46-15
    • احمدآبادی، آرزو، ابراهیمی کردیانی، سکینه، بذرافشان مقدم، مجتبی(1391) نظارت و ارزیابی: عنصری اساسی برای رسیدن به دانشگاه پایدار. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و فرهنگ توسعه، صص 13-1
    • اخوان کاظمی، بهرام(1394)  ارزیابی و آسیب‌شناسی نظام نظارتی در ج.ا.ا و راهکارهای کارآمدسازی آن، چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: پیشرفت ایران، گذشته، حال، آینده
    • اخوان کاظمی، بهرام(1391) بررسی آرای امام خمینی(ره) در باب نظارت، فصلنامه پژوهش‌های انقلاب اسلامی، سال 1، شماره 1
    • اخوان کاظمی، بهرام.(1390) نظارت و مبانی آن در نظام و اندیشه علوی، پژوهشنامه علوی، سال 2، شماره 1
    • برزیده، فرخ؛ باباجانی، جعفر و احمد عبدالهی(1397) طراحی الگوی هویت در قضاوت حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد، فصلنامه دانش حسابرسی، سال هجدهم شماره ۲، صص 5-36
    • بزرگیان، احمد(1381) مدیریت عملکرد با نگرش ارزیابی عملکرد در اسلام، اولین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، صص 1-17، (24- 25 مهرماه 1381)
    • توحیدی، ارسطو، ملایی، مصطفی(1398) دکترین نظارت و بازرسی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتمان ولایت فقیه، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، دوره 3، شماره 11، صص 303- 323
    • تولایی، روح‌الله و محمدزاده علمداری، مهرداد، فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت، انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی امیرکبیر، تهران، 1397
    • حاتمی، جواد، محمدی، رضا، اسحاقی، فاخته(1390) چالش ساختارسازی برای نظارت و ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی ایران، پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده‌های فنی، صص 12-1
    • حضوری، علی(1392)  آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی بررسی مفهوم نظارت، دفتر مطالعات نظام سازی اسلامی، مرکز تحقیقات شورای نگهبان
    • خراسانی پاریزی، ابراهیم(1399)، بازرسی و نظارت در سیره حکومتی امام علی(ع(، نشریه دیده­بان، دانشگاه آزاد اسلامی
    • دانشور‏، غلامرضا(1386)  اصول نظارت و کنترل. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز. صص 56-1
    • رادفر، علیرضا(1397) بررسی برخی از شیوه‌های نظارت و کنترل در مدیریت و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، نشریه حضور، ص86
    • شاهسون، زهره، بذرافشان، مجتبی، مهرام، بهروز، امین خندقی، مقصود (1396) تأملی بر مفاهیم نظارت، کنترل، ارزیابی و پایش در آموزش عالی، یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت نظام­های دانشگاهی، دانشگاه تبریز، صص 1456-1458
    • شفیعی سردشت، جعفر، علی‌اکبر گرجی ازندریانی و جواد فاضلی­نژاد(1397) کژتابی مفهومی نظارت در نظام حقوقی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اداری، سال ششم، شماره 16  صص 64-88
    • شلالوند، الهام(1391) روش‌های نظارت اثربخشی مدیران گروه‌های آموزشی در دانشگاه فردوسی مشهد، پایان‌نامه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
    • عبداللهی، محبوبه(1388) رابطه متغیرهای شخصی مدیران با شیوه‌های نظارتی آنان. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره اول، صص 150-131
    • عمید زنجانی، عباسعلی و ابراهیم موسی‌زاده، نظارت بر اعمال حکومت و عدالت اداری، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1389
    • فرهنگ انگلیسی به فارسی آریانپور
    • فرهنگ فارسی دهخدا
    • فرهنگ فارسی عمید
    • فرهنگ فارسی معین
    • محمودیان، حمید، علی‌محمد ساجدی و طاهره­بیگم فقیهی(1394) نظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی علیه­السلام، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 6، شماره 1
    • محولاتی، سعید، بهرامی، سید علی­محمد(1397) مدیریت ‌و‌ ارزیابی‌ عملکرد:‌ تعاریف‌ و ‌مفاهیم، فصلنامه‌ پیام‌ فرهیختگان، سال 1، ‌شماره 1‌
    • مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی، نظارت کارآمد و کارآمدی نظارت، 1393
    • منصورنژاد، محمد(1383) فلسفه نظارت، نشریه علمی پژوهشی حکومت اسلامی، شماره 33
    • میرزاآقایی کیاکلایی میترا، هویدا رضا(1397) نظام کنترل و نظارت در مدیریت اسلامی، کنفرانس بین­المللی پژوهش­های مدیریت و علوم انسانی در ایران
    • میرمحمدی، محمد، الگوی نظارت و کنترل در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت)، 1383
    • نیک­پی، ایرج، رسولی، سمانه(1395) نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی با تاکید بر خود کنترلی، نخستین کنفرانس بین­المللی و دومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی
    • نیکوکار، غلامحسین؛ عیسایی، حسین، بیطرف، احمد؛ کنترل راهبردی لجستیک، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین(ع)، 1395

    ب- انگلیسی

    • Barreyro, Gladys beatriz , Rothen, Jose carlos (2006). Contradictory “sinaes” : considerations on the elabo ration and implantation of the national higher education evaluation system. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96, 955- 975
    • Braun, V. & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
    • Cambell,.carolyn.,Rozsnyai, christina.,(2002). Quality assurance and the Develipment of course programmes. Papers on higher education, pp.1-22.
    • Glaser, .B and Strauss, .A (1967), The discovery of grounded theory, Aldine publishing Co. Chicago, IL.
    • Hung, L., & Smith, C. S. (2008). Supervision styles that are perceived and preferred by supervisors and supervisees: Case studies. Based on a program presented at the ACA Annual Conference & Exhibition, Honolulu, pp.1-10, from http://counselingoutfitters.com/vistas/vistas08/Hung.htm
    • Isaac, Stephen; Michael, William B, Handbook in Research and Evaluation, R.Knapp Publisher, 1971
    • King, , & Horrocks, C. (2010), Interviews in Qualitative Research, London, Sege
    • Maxwell, t.w, smyth, robyn(2011). Higher degree research supervision: from practice toward theory. higher education research & development, 2(30), pp.219-231
    • Reiser, R., Milne,D., mcfarr, l.,Martin, D(2008). Enhancing CBT supervision using Evidence- Based practices(EBS), ABCT Clinical Roundtable on supervision, COPIES Of PRESENTATION AVAILABLE AT ROBERTREISER.CoM
    • Turpin, Colin and Tomkins, Adam (2007); British Government and the Constitution, Cambridge: Cambridge University Press, Sixth Edition
    • Vlasceanu, lazar, laura, Grunberg, Dan, Parlea(2004). Quality assurance and Accreditation: A Glossary of basic terms and definitions. Revised and updated edition Unesco- cepes, pp1-19