مقاله پژوهشی:شناسایی عوامل کلیدی در پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در سیمای جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی،گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 استاد، دانشکده مدیریت ،دانشگاه تهران،تهران، ایران

3 مدیر گروه دکتری مدیریت دانشگاه ازاد واحد قزوین

چکیده

در دنیای پیشرفته کنونی چنانچه سازمانی بخواهد وارد رقابت شود، باید از طریق دانش و استفاده اثربخش از آن وارد میدان عمل شود. در چنین شرایطی، ایجاد مزیت رقابتی راهبرد نیازمند نوع جدیدی از سازمان‌هاست که قابلیت ایجاد دانش کیفی را داشته باشند. به همین دلیل از مدیران انتظار می‌رود که درک عمیقی از تحولات سازمانی داشته باشند و عملکرد سازمان‌ها را از طریق سرمایه­گذاری در پروژه­های مبتنی بر دانش ارتقاء دهند. مهم­ترین گام در این خصوص بررسی عوامل موثر در پیاده­سازی مدیریت دانش و شناسایی تنگنای آن است. در این مقاله عوامل کلیدی در پیاده­سازی سیستم مدیریت دانش در سیمای جمهوری اسلامی ایران بررسی و شناسایی شده‌اند. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که به روش داده­بنیاد انجام شده‌ است. در این تحقیق از روش نمونه­گیری گلوله برفی و از تکنیک مصاحبه عمیق برای گردآوری اطلاعات تا زمان حصول اشباع نظری استفاده شده ‌است. نتایج نشان داد از نظر خبرگان عوامل کلیدی در پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در سیمای جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از: جهت­گیری راهبردی دانایی‌محور، زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی، توسعه منابع انسانی، فرهنگ مشارکتی، درگیری افراد صاحب دانش، سازگاری با دانش روز و انعطاف‌پذیری.

کلیدواژه‌ها


  • منابع

    الف- فارسی

    • اخوان، پیمان، اولیایی، النوش، دسترنج ممقانی، نسرین و ثقفی فاطمه (1392). توسعه فرایندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش . فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فنّاوری (2)3.، صص11-1.
    • اعرابی، محمد و موسوی، سعید (1388)، الگوی راهبردک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاهها، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی26، صص51-1.
    • الوانی، مهدی و شریف زاده، فتاح(1380)، فرایند خط­مشی­گذاری عمومی، تهران،دانشگاه علامه.
    • پارسائیان، مریم و ریاحی نیا، نصرت (1392)، سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی یزد.مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (2) 6، صص37-19.
    • داوری،داود، شانه­ساز، محمد(1380)، مدیریت راهبردی از تئوری تا عمل، تهران،نشر آتنا.
    • ساعی، مهدی و یزدانی، حمیدرضا (1388)، ارائه مدل فرایندی برای پیاده‌سازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی درایران خودرو: نظریه برخاسته از داده ها. نشریه مدیریت فنّاوری اطلاعات (2) 1.، صص84-67 .
    • منوریان، عباس، عسگری، ناصر و آشنا، مصطفی (1386)،ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان‌های دانش محور. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران.،صص 18-1.
    • نیومن، ویلیام لارنس (1390)، شیوه­های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی وکمی، (مترجمان : ابوالحسن فقیهی ، و عسل آغاز ).تهران: انتشارات ترمه.(تاریخ اثر اصلی:2010)
    • هچ ، مری جو (1385)، تئوری سازمان: مدرن، نمادین و تفسیری پست مدرن،( مترجم: حسن دانایی فرد) تهران: انتشارات افکار.،(تاریخ اثر اصلی:2006)

    ب- انگلیسی

     

    • Amberg, M., Fichle, F and Wiener, M. (2005). "Background of Critical Success Factor Research", Working paper,10 (5).7-1.
    • Armstrong, A. R., Galligan, R. F., & Critchley, C. R.(2011) .Emotional intelligence and psychological resilience to negative life events. Personality and Individual Differences, 51: 331-336.
    • Bandura, A.(1982).” Self efficacy mechanism in human agency”. American Psychologist, 37,122-147.
    • Bock, G.W., Zmud, R.W., Kim, Y.G., & Lee, J.N. (2005). “Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate,” MIS Quarterly29(1): 87-111.
    • Bruno, A. and Leidecker, J. (1984). "Identifying and Using Critical Success Factors". In: Long Range Planning, 17(1).32-23.
    • Buckman, R. (1999). "Collaborative knowledge, Human Resource Planning", 22(1). 38-22.
    • Chourides, P., Longbottom, D., Murphy, W. (2003). "Excellence in knowledge Management: an Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures", Measuring Business Excellence", 7 (2). 45-29.
    • Cohen, S. and Backer, N. (1999). "Making and mining intellectual capital: method or madness?", Training & Development,53(9)
    • Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18:82-76.
    • Davenport, T., & Grover, V.(2001)."Knowledge management". Journal of Management Information Systems, 18 (1). 4-3.
    • Davenport, T., De Long, D. and Beers, M. (1998)."Successful Knowledge Management Projects", Sloan Management Review, Vol. 39 No. 2, pp. 43-57.
    • Davis, T. (1996). "Managing Knowledge-work Support Functions", Journal of General Management, 22(1). 86-68.
    • Day, J. and Wendler, J. (1998) "Best Practice and Beyond: Knowledge Strategies", the McKinsey Quarterly, 1.25-19.
    • Demirel, Yavuz & Sechkin, Zeliha .(2008). “Bilgi ve Bilgi Paylaşım ının Yenilikçilik Üzerine Etkileri”, chukurova university Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1): 189-202
    • Dess, G. and Picken, J. (2000). "Changing roles: Leadership in the 21st century", Organizational Dynamics, 28(3). 34-18.
    • Drew, S. (1997)."From knowledge to action: the Impact of Benchmarking on Organizational Performance", Long Range Planning, 30 (3) 3. 441-427.
    • Fang, Y., Jiang, G.L.F., Makino, S., & Beamish, P.W.(2010). “Multinational firm nowledge, use of expatriates, and foreign subsidiary performance,” Journal of anagement Studies 47(1):27-54.
    • Flynn, A.E. (2004). "Knowledge Management Process: The Care and Feeding of Knowledge Workers," in 89th Annual International Supply Management Conference.
    • Gibbons, R.(1998)."Incentives in Organizations".Journal of Economic Perspectives12. 132-115
    • Greco, J. (1999). "Knowledge is Power":, Journal of Business Strategy,20(2). 22-18.
    • Greengard, S. (1998). "Will your culture support KM?" Workforce, 77 (10). 114-93.
    • Jashpara, A.(2004). Knowledge management: an integrated approach. Boston: Financial Times Press.
    • Hamel, G. & Valikangas, L., (2003) .The quest for resilience., Harvard Business Review, 81(9):52-63.
    • Hauschild, S., Licht, T., & Stein, W.(2001)."Creating a knowledge culture. McKinsey Quarterly", 1, 81-74.
    • Hendriks, Paul H.J. (2006). Organizational Structure. In David. G. Schwartz (Ed). Encyclopedia of Knowledge Management. 749-754 USA: Idea Group Inc. (Emerald Group).
    •  Holsapple, C.W., Joshi, K.D. (2000). "An investigation of factors that influence the management of knowledge in organizations", Journal of Strategic Information Systems. 9, 261-235.
    • Hung, Y.C., Huang, S.M Lin, Q. Tsai, M.L (2005). Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for the Pharmaceutical Industry, 105 (2). 168-164
    • Islam T., Anwar F., Khan S. U. R., Rasli A., Norulkamar U. Ahmad U. & Ishfaq A. (2012).“Investigating the Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior Between Organizational Learning Culture and Knowledge Sharing”, World Applied Sciences Journal 19 (6): 795-799.
    • Khalifa, M. and Liu, V. (2003).Determinants of Successful Knowledge Management Programs, Electronic Journal on Knowledge Management, 1(2),112-103.
    • Kuan, Y.W.(2003).Critical Success Factors for Implementing Knowledge Management in Small and Medium Enterprises, Industrial management & Data Systems, 105  (3), 273-262.
    • Laal, M.(2011).“Knowledge management in higher education”, Procedia Computer Science, 3 (1): 544-549.
    • Lee, S.M. and Hong, S. (2002). "An Enterprise-wide Knowledge Management System", Industrial Management & Data Systems, 102 (1). 25-17.
    • Liu, Y., Wang, Z. & Wei, Lu, (2012), .Resilience and affect balance as mediators between trait emotional intelligence and life satisfaction., Personality and Individual Differences, 4(3):850-855
    •  Lopez,S.V.(2005)."Competitive Advantage and Strategy Formulation" , Management decision,43(5). 663-662.
    • Mathi, K. (2004). Key Success Factors for Knowledge Management, Master Thesis, MBA: International Business Management& Consulting, Germany: University of Applied Sciences.
    •  Moffett, S., McAdam, R. and Parkinson, S. (2003). "An Empirical Analysis of Knowledge Management Applications", Journal of Knowledge Management, 23 (3). 26-6.
    • Moore, M.H. & Moore, G.W. (2003).Creating Public Value through State Arts Agencies 3 Arts Midwest Minneapolis, N.
    • Nelson, L. (2003).A case study in organizational change: implications for theory., The Learning Organization, 10(1): 18-30.
    • Nonaka, I &  Takeuchi.H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How JapaneseCompanies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press. Oxford
    • Nonaka, I. (2007) .Knowledge management: theoretical and methodological foundations 3 in Smith, K.G. & Hit, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford University Press, New York, NY, 373-393.
    • O.Regan, N. & Ghobadian, A.(2011). .BSkyB transformation from a new loss-making venture to a successful organization., Journal of Strategy and Management, 4(2): 80-90.
    • Pinto, J. and Slevin, D. (1987). "Critical Factors in Successful Project Implementation". In IEEE Transactions on Engineering Management, 34(1), 27-22.
    • Probst,G & Raub ,S & Romhardt,K. (2000). Managing knowledge: building blocks for success.
    • Randolph, W. A. (1995). Navigating the journey to empowerment. Organizational Dynamics, 24(4): 19–32.
    •   Robinson, H.S., Anumba, C.J. & Al-Ghassani, A.M. (2006) .STEPS: a knowledge management maturity roadmap for corporate sustainability., Business Process Management Journal, 12(6):793-808.
    • Rockart, J. (1979). Chief Executives Define Their Own Information Needs. Harvard Business Review, March - April, . 92-81.
    • Savary, M. (1999). "Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry", California Management Review, 41 (2). 107-95.
    • Scott, D., Brown, A., Lunt, I. & Thorne, L. (2004). Professional Doctorates: integrating professional and academic knowledge. Buckingham, Society for Research into Higher Education / Open University Press.
    • Shang, S.S.C., Lin, S.F., & Wu, Y.L. (2009).“Service innovation through dynamic knowledge management,” Industrial Management & Data Systems.109(3):322-337.
    • Shih, H.A & Ching, Y.H (2005). "Strategy Alignment between KM", HRM and Corporate Development, International Journal of Manpower, 26(6) .584-583.
    •  Skyrme, David J. and Amidon, Debra M. (1997). Creating the Knowledge-based Business, London: Business Intelligence.
    • Tseng Ming-Lang.(2011). Using a hybrid MCDM model to evaluate firm environmental knowledge management in uncertainty. Applied Soft Computing ,11(1): 1340-1352.
    • Tynan, S. (1999)."Best Behaviors, Management Review", 88 (10), 61-8 .
    • Weeks, R. (2008) .Nurturing a culture and climate of resilience to navigate the whitewaters of the South African dual economy, Journal of Contemporary Management., 5: 36-123.
    • Wilson, L. and Asay, D. (1999). "Putting quality in Knowledge Management", Quality Progress, 32  (1). 31-25
    • Wong,K.Y.(2005).Critical success factors for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Journal of Industrial Management and Data Systems., 105(3): 261-279.
    • 34.Yahya, S. & Goh, W. (2002). "Managing human resources toward achieving knowledge management",Journal of Knowledge Management, 6(5), 468-457
    • Zack,M. H.(2003).Rethinking the Knowledge-based Organization .MIT: sloan