الگوی چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران با رویکرد گرندد تئوری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

2 استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

3 دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی

چکیده

این پژوهش کیفی با هدف طراحی الگوی چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. داده‌ها با مصاحبه نیمه ساختارمند با 20 تن از متخصصان و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی دارای تجربه‌ی مدیریتی در سمت‌های ستاره‌دار دانشگاهی و به روش نمونه گیری هدفمند جمع‌آوری گردید. به منظور طراحی مدل چابکی دانشگاهی از نظریه داده بنیاده استفاده شد. مراحل استخراج تئوری و فرایند کدگذاری توسط نرم افزار MAXqda18، انجام شد. در مرحله کدگذاری باز، 1054 مفهوم و گزاره معنادار و 123 مفاهیم متناظر از آن استخراج شد. در مرحله کدگذاری محوری 22 خرده مقوله از مفاهیم متناظر بیرون کشیده شد. پس از بررسی دقیق‌تر، در کدگذاری انتخابی 6 مقوله‌ی شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، هسته، راهبردها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی با خرده مقولات تغییرات در انتظارات مشتریان و دولت، تغییرات فناورانه و رقابت پذیری دانشگاه‌ها(شرایط علی)، موانع درون و برون سازمانی چابکی(شرایط زمینه‌ای)، ساختار منعطف، نیروی کار چابک، بهبود مستمر، فرهنگ تغییر، فناوری اطلاعات و روابط، مؤثر دانشگاه با محیط(شرایط مداخله‌گر)، هوشمندی و تسلط بر تغییر، سرعت و انعطاف پذیری در مواجهه با تغییرات، پاسخگویی، دانش بنیان و نوآور بودن دانشگاه(مقوله هسته)‌، بهره گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و توانمند سازی دانشگاه‌ها به منظور ارتقای چابکی دانشگاهی(راهبرد)، تولید فارغ التحصیلان توانمند و با صلاحیت و دانش و خدمات مورد نیاز جامعه(پیامد)، به دست آمد و نهایتاً مدل مفهومی پژوهش بر اساس آن استخراج ‌شد. یافته‌های این پژوهش برای دست یابی به توانایی مدیران برای تصمیم گیری در آموزش عالی کشاورزی ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • آذر، ع و پیشدار، م، (1390)، شناسایی و اندازه‌گیری شاخص­های چابکی سازمانی، پژوهش‌های مدیریت، سال چهارم، شماره 11، صص 20-5.
  • آقایی، م و آقایی، ر، (1393)، ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی، فصلنامه رشد و فناوری، سال دهم، شماره 39، صص 43-37.
  • ابراهیم­نژاد، س و امامی، ر، (1388)، اندازه‌گیری چابکی سازمان­های تولیدی در محیط­های فازی، تدبیر، شماره 207، صص 37-32.
  • امیرنژاد، ق و اژدری، پ، (1395)، بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر چابکی سازمانی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی منطقه 6 خوزستان (از دیدگاه اساتید)، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، دوره 11، شماره 1، صص 188-165.
  • باقری کراچی، ا و عباس­پور، ع، (1391)، چابکی: رهیافتی نوآورانه در مدیریت دانشگاه­ها، فصلنامه نوآوری و ارزش‌آفرینی، سال اول، شماره 1، صص 72-62.
  • پورجاوید، س؛ خسروی­پور، ب و علی بیگی، ا. ح، (1397)، عامل­های مؤثر در چابک‌سازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 44، صص 126-109.
  • پورجاوید، س؛ خسروی­پور، ب و علی بیگی، ا. ح، (1396)، الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشاورزی، اولین همایش ملی رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی در تعلیم و تربیت.
  • جعفرنژاد، ا و شهائی، ب، (1389)، مقدمه‌ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک، تهران، انتشارات مهرآباد.
  • جعفرنژاد، ا و زارعی، ع. ا، (1384)، بررسی نقش عوامل درون‌سازمانی در تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان‌های چابک در صنایع الکترونیک و مخابرات کشور، مجله فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره دهم، ص 86-67.
  • جوانمردی، م؛ زنجیرچی، س.م؛ کرباسیان، م و خبوشانی، ا، (1390)، شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش سطح چابکی سازمان با رویکرد شبکه­های عصبی RBF جهت ارتقای پدافند، مجله علوم و فناوری­های پدافند غیر عامل، شماره 4، صص 73- 71.
  • حمیدی، ن؛ حسن‌پور، ا؛ کیایی، م و موسوی، س.ح، (1388)، نقش مدیریت منابع انسانی در چابکی سازمانی، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال چهارم، شماره 8، صص 127-111.
  • خاوری، ع؛ آراسته، ح و جعفری، پ، (1396)، عوامل مؤثر دستیابی به دانشگاه­های چابک با تأکید بر نقش برنامه‌ریزی آموزشی، فصلنامه مرکزی مطالعات و توسعه­ آموزش علوم پزشکی، سال هشتم، شماره 1، صص 142-136.
  • خسروی­پور، ا و امیرنژاد، ق، (1393)، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر چابکی سازمانی در دانشگاه­های دولتی استان خوزستان: مورد مطالعه دانشگاه شهید چمران اهواز، فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 8، شماره 4، صص 66-47.
  • زارع، ع، (1384)، طرح بررسی مشکلات و چالش­های بخش کشاورزی با رویکرد نیروی انسانی، طرح پژوهشی، معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی، دفتر بهسازی نیروی انسانی، صص 10-9.
  • زلالی، ن؛ خسروی­پور، ب و زارع، ع، (1394)، تنگناها و چالش­های دانش‌آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 33، صص 83-73.
  • زنجیرچی، س.م؛ حاتمی نسب، س.ح و ده زرشکی، ن، (1389)، مسیریابی چابکی خدمات کتابخانه در بستر مدیریت کیفیت فراگیر، فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، سال سیزدهم، شماره 2، صص 295-257.
  • زند، ن و پورکیانی، م، (1392)، بررسی رابطه­ بین میزان به‎کارگیری سیستم­های اطلاعات منابع انسانی با چابکی سازمان در دستگاه­های اجرایی شهرستان کرمان، مجموعه مقالات نخستین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان، 20 و 21 آذر، صص 147-137.
  • سلطانی، ف؛ صانعی، م؛ امیری، م و خسروی، ا، (1394)، چابکی سازمان و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود. مجله مدیریت بهداشت و درمان، دوره 6، شماره 3، صص 36-29.
  • ضیایی، م.ص؛ عباس‎پور، ع؛ حسنقلی‌پور، ط و یاراحمدی، م.ح، (1391)، تبیین مدل سرمایه انسانی با هدف چابک‌سازی بنگاه­های کوچک و متوسط. فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره 15، صص 46-27.
  • عباس­پور، ع؛ آقازاده، ا و باقری کراچی، ا، (1391)، طراحی الگوی مطلوب دستیابی به چابکی سازمانی در دانشگاه­ها. فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 22، شماره 69، صص 217-171.
  • عبدالله­زاده، غ؛ بارانی، ح؛ باقری، ع؛ نجفی­نژاد، ع و سلطانی، ا، (1395)، مهم­ترین مسائل آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران. نامه آموزش عالی، شماره 32، صص 72-51.
  • علی بیگی، ا.ح و میرزایی، ن، (1394)، دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی نسبت به بسترهای ضروری یادگیری تجربی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 32، صص 26-14.
  • فارسیجانی، ح، (1392)، تبیین و شناسایی مؤلفه­های اثرگذار بر چابکی سازمانی در دانشگاه­ها. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 14، صص 27-13.
  • فراستخواه، م، (1388)، سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران، تهران، رسا.
  • فتحیان، م و شیخ، ع، (1390)، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر چابکی شرکت­های کوچک و متوسط. دوماهنامه­ دانشور رفتار، مدیریت و پیشرفت، دانشگاه شاهد، سال هجدهم، شماره 50، صص 97-71.
  • کاظمی، م و محبی، س، (1392)، تعیین و بررسی عوامل سازمانی مؤثر در توسعه و آزمون مدلی به‌منظور دستیابی به قابلیت­های چابکی در شرکت­های تولیدی فرش (مورد مطالعه: شرکت­های تولیدکننده فرش ماشینی در مشهد)، اولین کنفرانس بین‌المللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
  • کریمیان، م.و؛ سرداری، ا و سیلاوی، ع، (1394)، مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی. مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 22، صص 44-37.
  • محمدی، ع و امیری، ی، (1391)، ارائه­ مدل ساختاری تفسیری دستیابی به چابکی از طریق فناوری اطلاعات در سازمان­های تولیدی، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 13، صص 134- 115.
  • مرادی، ک، (1393)، بررسی رابطه سرمایه انسانی و چابکی سازمانی در مدارس متوسطه پسرانه شهر تهران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هشتم، شماره 1، صص 168-143.
  • واعظی، ر و صداقت‌پور، ف، (1391)، مطالعه­ دولت الکترونیک و چابکی در سازمان ثبت احوال استان تهران، فصلنامه­ مطالعات مدیریت، بهبود وتحول، سال بیست و دوم، شماره 67، صص 17-1.
  • یعقوبی، ن.م؛ کامبوزیا، ا.م و حسینی، د، (1391)، بررسی تأثیر استقرار دولت الکترونیک در چابکی سازمانی، مطالعه موردی: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، چهارمین ملی کنفرانس مهندسی و مدیریت نوآوری، تهران، بنیاد پژوهشی علوم خلاقیت‌شناسی، تریز و مهندسی و مدیریت نوآوری، قابل دسترسی در سایت http://www.civilica.com/Paper-ICIC04-ICIC04_014.html.

 

ب. انگلیسی

  • Alizadeh, N; Sadighi, H; Pezeshki Rad, R; & Alipur, H. (2016). Analysis of effective components of educational transformation in agricultural higher education system in IJAMAD, 6 (2), 193-203.
  • Arteta, B.Giachetti. (2004). A measure of agility as the complexity of the enterprise system. Journal of robotics and computer integrated manufacturing, 20, 495-503.
  • Atos(2007). Consulting. "Building the Agile Enterprise".
  • Bagheri Kerachi A., Abbaspour A, Aghazade A., Rahimian H., Mehregan M.R.(2014). Application Level of Organizational Agility Indices at Universities. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 7(1): 25-31.
  • Baramichai, M., Zimmers, E.W. & Marangos, C.A. (2007). Agile supply chain transformation matrix: an integrated tool for creating an agile enterprise. Supply Chain Management: An International Journal, 12)5(, 334–348.
  • Bautista, I (2016). Generic competences acquisition through classroom activities in first-year agricultural engineering students. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13, 29-39.
  • Bernheim, C.T., & Chaui, M.S. (2003). Challenges of the University in the Knowledge Society. Five Years After the World Conference on Higher Education: UNESCO Forum Regional Scientific Committee for Latin America and the Caribbean. Retrieved from http://portal.unesco.org.
  • Bernstein, A.(2007). A Framework to Measure the Impacts of Investments in Health Research. Science, Technology and Innovation Indicators in a Changing World: Responding to Policy Needs. OECD (23):231-249.
  • Braunscheidel M., & Suresh N.(2009). The organizational antecedents of a firm’s supply chain agility for risk mitigation and response. Journal of Operations Management, 27 (2009):119–140
  • Brown,A; Adler, Richard P. (2008).Minds on Fire: Open Education, the Long Tail, and Learning. EDUCAUSE Review, 43( 1):16–32.
  • Chais,C.,& Ganzer, P., & Munhoz, P.(2017).Technology transfer between universities and companies: two cases of Brazilian universities. RAI Revista de Administração e Inovacao. Available online at sciencedirect.com.
  • Chau, V., Gilmanb, S., Serbanica, C.(2017).Aligning university– industry interactions: The role of boundary spanning in intellectual capital transfer. Technological Forecasting & Social Change, 123;199–209.
  • Cooper, D.G.T.(2007). University Spin Off Firms and High Growth Firms in Canada. APEC SME Innovation Briefing, 3.
  • Crocitto, M., & Youssef, M. (2003). The human side Organizational agility. Industrial Management & Data Syastems,103/6, Pages 388-397.
  • David, P.A.; Metcalfe, S.(2007). Universities Must Contribute to Enhancing Europe’s Innovative Performance. Knowledge Economists, Policy Brief(2): 55-70.
  • Dries, N., Vantilborgh, T & Pepermans, R (2012). The role of learning agility and career variety in the identification and development of high potential employees. Personnel Review, 41 3, 340 –358.
  • Doz, Y.L. & Kosonen, M. (‌2008 a). The dynamics of strategic agility: Nokia’s rollercoaster California Management Review, 50 (3): 95 - 118.
  • Duderstadt, J. (2010). Disentangling leanness and agility: An empirical Journal of Operations Management, 24 (5):440-457.
  • A., Alparslan Sahin. G. (2017). Does organizational forgetting matter? Organizational survival for life coaching companies. The Learning Organization. 150-162.
  • Felipe, C. M., Roldán, J. L., & Leal-Rodríguez, A. L. (2017). Impact of Organizational  Culture  Values  on  Organizational Agility. Sustainability, 9(12), 2354.
  • Fink, L & Neumann, S (2007). Gaining Agility through IT Personnel Capabilities: The Mediating Role of IT Infrastructure Capabilities. Journal of the Association for Information Systems, 8(8), 440–462.
  • Greiman, B. C. (2009). Transformational leadership research in agricultural education: A synthesis of the literature. Journal of Agricultural Education, 50 (4), 50-62.
  • Goldstein, P.(2006).The Future of Higher education.educause. review jnuary:
  • Gunasekaran, A.;Mc Gaughey, R. and Wolstencraft, V.(2001). Agile manufacturing: Concept and framework, Agile manufacturing. the 21st century competitive Strategy. Elsevier Science: 25-49.
  • Hawkins, R.W.; Langford, C.H.; and Sidhu, K.S.(2007). University Research in an ’Innovation Society. Science, Technology and Innovation Indicators in a Changing World. Responding to Policy Needs, OECD,171-192.
  • Henry, Chuck (2010). Frye Leadership Institute. Ten Year Review. Educause review,January/February 2010, www.educause.edu/er.
  • Hopp, W. J., & Van Oyen, M. P. (2004). Agile workforce evaluation: A framework for cross-training and coordination. IIE Transactions, 36 (10): 919–940.
  • Higgins A., Thorburn P., Archer A., and Jakku E. )2007(. Review Opportunities for value chain research in sugar Agricultural Systems, 94: 611–621.
  • Huang, J. (2017). The relationship between employee psychological empowerment and proactive behavior: Self- efficacy as mediator. Social Behavior and Personality: an international journal, 45(7), 1157-1166.
  • Huang, P. Y., Ouyang, T. H., Pan, S. L & Chou, T.C. (2012). “The role of IT in achieving operational agility: A case study of Haier”, China. International Journal of Information Management,32: 294–298.
  • Inman, A.& Sale, S.& WGreen, K.(2011). Aile manufacturing relation to JIT operational performance and firm performance. Journal of operations management, (29),343-355.
  • Jin-Hai, L., Anderson, A.R. and Harrison, R.T.(2003).The evolution of agile manufacturing”. Business Process Management Journal, 9(2), 170-89.
  • Kettunen, P. (2009). Adopting key lessons from agile manufacturing to agile software product development. A comparative study. Technovation, 29 (6), 408-422.
  • Li, X., Chung, C., Goldsby, T. J., & Holsapple, C. W. (2008). A unified model of supply chain agility. The work-design perspective. International Journal of Logistics Management, 19 (3), 408- 435.
  • Lin, C.T., Chiu, H., & Tseng, Y. (2006). Agility evaluation using fuzzy International Journal of Production Economics, 101(2), 353-368.
  • Lin, C.-T;Chiu, H; Chu, P.-Y(2011). Agility index in the supply chain. International Journal of Production Economics, 100 (2): 285–299.
  • Liu, C. H. S. (2018). Examining social capital, organizational learning and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice. Tourism Management, 64: 258-270.
  • Lu, M.S. & Tseng, L.K. (2010). An integrated object-oriented approach for design and analysis of an agile manufacturing control system. International Journal Advanced Manufacturing Technology, 48,1107–1122.
  • Mehrabi, S. and et al. (2013). “Examining the degree of organizational agility from employees perspective (Agriculture- Jahad Organization of Shahrekord City)”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3, 5.
  • McCarthy, I. (2003). Strategies for agility. An evolutionary and configurationally approach. integrated manufacturing systems, 4(2), 103-113.
  • McMahon, W.(2000). The Impact of Human Capital on Non-Market Outcomes and Feedbacks on Economic Development.
  • Mduduzi, N., Mtshali,G., Sooryamoorthy, R.(2018). A researchinducing environment at a University of Technology inSouth Africa. Challenges and future prospects. journal homepage:elsevier.com/locate/futures
  • Meredith, S; & Francis, D. (2000). the agile wheel explored. The TQM Magazine. Journey towards agility, 12(2): 137-143.
  • Menor, L.J.; Roth, A.V.; Mason, C.H.(2009). Agility in retail banking: a numerical taxonomy of strategic service groups. Manufacturing and Service Operations Management, 3 (4), 272–292.
  • Mojarradi, G. & Karamidehkordi, E. (2016). Factors influencing practical training quality in Iranian agricultural higher education. Journal of Higher Education Policy and Management, 38 (2), 11-23.
  • Morshidi,sirst(2010). Building future scenarios for malaysin universities. Journal of Asian public policy.1(3):86-99.
  • Muduli, A. (2017). Workforce agility: Examining the role of organizational practices and psychological empowerment. Global Business and Organizational Excellence, 36(5): 46-56.
  • Muduli, A., & Pandya, G. (2018). Psychological Empowerment and Workforce Agility. Psychological Studies, 1-10.
  • Pan, F. & Nagi, P. (2010). Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing. Computers & Operations Research. 37, 668 – 683.
  • Patel, K.B., Maina, M, Hagmann, J., & Woomer, P.L. (2001). Curriculum development and transformation in rural development and natural resource management. Paper presented at the strategy workshop of the Rockefeller Foundation’s Bellagio Center Italy.
  • Plonka, F.S., (2008). Developing a lean and agile work force. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 7 (1), 11–20.
  • Ploy Sud-on(2011). Impact of Agile Manufacturing on Thailand Automotive Performance and Competitive Advantage. Published in'25th Annual Australia and New Zealand Academy of Management Conference Proceedings.
  • Prater, E., Biehl, M. & Smith, M.A. (2001). International supply chain agility: Tradeoffs between flexibility and uncertainty. International Journal of Operations & Production Management, 21)5/6(,823-839.
  • Qin, R., Nembhard, D.A (2010). Workforce agility for stochastically diffused conditions-A real options perspective. International Journal Production Economics, 125, 324–334.
  • Ramesh, G. & Devadasan, S. R. (2007). "Literature review on the agile manufacturing criteria". Journal of Manufacturing Technology Management,18(2): 182-201.
  • Ramsden, Brian (2009). Patterns of Higher Education Institutions in the UK: Ninth Report. London. Universities UK,:1, 3, http://www .universitiesuk. ac.uk/Publications/Documents/ Patterns9.pdf.
  • Raschke, R.L. (2010). Process-based view of agility: The value contribution of IT and the effects on process outcomes. International Journal of Accounting Information Systems.
  • Sanbarmurthy, V.; Zmud, W. R. (2008). Steps toward strategic agility guiding corporate transformations. Michigan University and University of Oklahoma.
  • Seethamraju, R. & Krishna Sunder, D. (2013). Influence of ERP systems on business process agility. IIMB Management Review, 25 (3), 137–149.
  • Setenyi, Janos (1995). Teaching Democracy in an Unpopular Democracy. paper presented at What to Teach about Hungarian Democracy conference, May 12, 1995, Kossuth Klub, Hungary.
  • Sharifi,H.; Zhang,Z(2001). Agile manufacturing in practice,Application of a methodology. International. Journal of Operations & Production Management, 21 (5/6), 772-794.
  • Sharpe, Richard(2012). agile university:Building the Innovation and Improvement for a Better Student Experience. Higher Education SEMINAR, Thursday 15th March 2012. elementaleadership.co.uk.
  • Sherehiy, B., Karwowski, W., & Layer, J. K. (2007). A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes. International Journal of Industrial Ergonomics, 37 (5), 445-460.
  • Simon, B.s.(2001). Family involvement in high school: predictors and effects. NASSP Bulletin, 85 (627):8-19.
  • Sull, D. (2010). Five things we know about organizational agility. January 15, http://blogs. ft.com/donsullblog/2010/01/15/five-thingswe- know-about- organizational-agility/2010.
  • Sumukadas, N., & Sawhney, R. (2004). Workforce Agility Through Employee Involvement. IIL Transactions: 1011-1021.
  • Swafford, P, Ghosh, S &Murthy, N. (2008). “Achieving Supply Chain Agility Through IT Integration and Flexibility”. Production Economics, pp. 288-297.
  • Sweeney,M.(2005). The Net Generation Goes to College. Chronicle of Higher Education, October, 2005.
  • Tapscott, Don; Williams, Anthony D. (2010). Innovating the 21stCentury University. Educause review, January/February 2010, www.educause.edu/er.
  • Toole, A.(2000). The Impact of Public Basic Research on Industrial Innovation: Evidence from the Pharmaceutical Industry. Stanford Institute for Economic Policy Research, Discussion: 23-26.
  • Tsourveloudis, N.C. & Valavanis, K.P. (2002). “On the measurement of enterprise agility”. Journal of Intelligent and Robotic Systems, 329-342.
  • Yaghoubi, N. M., Kazemi, M., RahatDahmardeh, M. & Arhami, F. (2011). "Organizational Agility: A Way to Import the Advantageous Aspects of Competitive Market (An Analytical-Comparative Approach on Agility Models)". Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(12): 766-783.
  • Vest, Charles, M.(2006). Open Content and the Emerging Global Meta-University. EDUCAUSE Review, 41(3): 18–30, http://www.educause.edu.
  • Vinodh S., Devadasan S.R., Vimal K.E.K., and Deepak K.(2013). Design of agile supply chain assessment model and its case study in an Indian automotive components manufacturing organization. Journal of Manufacturing Systems, 181(17): 223-33.
  • Winckler, Georg(2006). The Contribution of Universities to Europe’s Competitiveness. Conference of the European Ministers of Education, Vienna, March: 16–17.www.eua.be.
  • Yaghoubi, J. (2010). Study barriers to entrepreneurship promotion in agriculture higher education. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 2 (2), 1901-1905.
  • Yaghoubi, N. M.; Kord, B. & Azadikhah, O. (2011). Assessing Organizational Agility via Fuzzy Logic. International Business Research, 4(3), 135-144.
  • Zain M., Rose R.C., Abdullah I., and Masrom M. )2005(. The relationship between information technology acceptance and organizational agility in Malysia. Information & Management, 42: 829–839.
  • Zhang Z, Sharifi H. A. (2001). methodology for achieving agility in manufacturing organizations. Int J Oper Prod Manag, 20(4): 496-512.