مدل بکارگیری نوآوری باز در شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

2 استادیار،گروه مدیریت بازرگانی،واحدفیروزکوه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ، فیروزکوه، ایران

3 دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

چکیده

شرکت‌هایی که مدل نوآوری باز را اجرا کنند، می‌توانند هزینه نوآوری را کاهش داده و نوآوری-های‌شان را سریع‌تر به بازار ارائه داده و با دگرگونی‌های بازار سازگار شده و با جذب ایده‌های نو در بازار رقابتی جهانی باقی بمانند. هدف اصلی پژوهش، طراحی مدل نوآوری باز در شرکت‌های دانش‌بنیان استان تهران می‌باشد که با روش پژوهش آمیخته انجام شده و در واقع ترکیبی از شیوه-های کیفی و کمی است. سوال اصلی تحقیق این است که؛ طراحی مدل بکارگیری نوآوری باز در شرکتهای دانش بنیان استان تهران چگونه است؟ ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه ساخت‌یافته و نیمه‌ساخت‌یافته با 25 نفر از مدیران، کارشناسان و خبرگان شرکت‌های دانش‌بنیان است که با روش نمونه‌گیری هدفمند (قضاوتی) انتخاب شدند. از طریق مصاحبه با پنل دلفی، 5 متغیر مستقل شامل: تسهیل‌گری، حمایتی، تنظیم‌گری و شناختی–هنجاری و متغیر وابسته بکارگیری موفق نوآوری باز مشخص شد. 4 شاخص اصلی و 35 شاخص فرعی عوامل نوآوری باز در قالب الگوی مفهومی تدوین شد. بخش کمی با توزیع 338 عدد پرسشنامه با استفاده از جدول مورگان از بین2800نفر جامعه آماری به روش پیمایشی صورت گرفته است. بوسیله آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل عاملی تاییدی و همچنین بر حسب مدل رگرسیونی و مدل تجربی تحقیق در چارچوب فرضیه چندمتغیره پژوهش، بکارگیری موفق نوآوری باز در شرکت-های دانش‌بنیان استان تهران به افزایش 50% شاخص‌های تنظیم‌گری، افزایش 33 % شاخص‌های شناختی- هنجاری، افزایش 18% شاخص‌های حمایتی و افزایش 27% شاخص‌های میزان تسهیل-گری بستگی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  • منابع

    الف- فارسی

    - بابایی فارسانی، میثم؛ امین­دوست، عاطفه و علیدادی، ابوذر (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از نظریه داده­بنیاد. فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی دانشگاه امام حسین (ع). 1 (2): 136-95.

    - باغبان، عادله؛ رادفر، رضا؛ طلوعی اشلقی، عباس و امیری، مقصود (1398). توسعه نوآورانه در شرکت­های کوچک و متوسط با طراحی مدل ساختار همکاری شرکا در نوآوری باز با استفاده از رویکرد پویایی سیستم. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان­های دفاعی 2، (6): 26-1.

    -  توسلی، غلام‌عباس(1369)؛" نظریه‌های جامعه شناسی"، تهران، نشر سمت

    - حجازی،سید رضا؛شاهوردی،معصومه;مرادی،افسانه) .1389.(نقش مدیریت مالکیت
    فکری در نوآوری باز در سازمانهای دانش بنیان.اولین کنفرانس مدیریت، نوآوری و
    کارآفرینی.

    -حجازی،س.،دیوسالار، س.،پاشنه طلا،م.،&قاسمی،م(1389)ارایه چارچوبی
    مفهومی برای ارتقاء توان رقابتی شرکتهای دانش بنیان با بکارگیری مدل نوآوری باز.
    کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری و کارآفرینی.

    • خسرو پور و همکاران(1393)ُ، بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر سازو کار بکارگیری رویکرد نورآوری باز، مدیریت نوآوری زمستان 1393 - شماره 10 علمی-پژوهشی (وزارت علومISC)
    • دهقان نیری، ناهید. جلالی نیا،احمدی،علی(1386)، "نظریه پردازی و نظریه های پرستاری"، تهران، نشر بشری .
    • دهقانی پوده، حسین؛ اخوان، پیمان و حسینی سرخوش سیدمهدی (1392)،افزایش موفقیت توسعه محصول جدیدمبتنی بررویکرد نوآوری باز(مطالعه موردی: در یک سازمان پژوهشی)، مدیریت نوآوری س2، ش2:45

    -رحمانیان، س.؛ ،نصر،م(1389). مدل واسطه ای شبکه ای برای نوآوری باز در SMEها .چهارمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی ایران.

    • رمضانپور نرگسی، قاسم؛ داوری، علی؛افراسیابی، راحله و زرگران یزد، بهاره (1393)،بررسی عوامل درونی وبیرونی بر نوآوری باز (مطالعه موردی: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع علوم) مدیریت توسعه فناوری، دوره دوم، ش46:1-29.
    • ملایی، علی اصغر؛ بابک، شیرازی و سلطانزاده، جواد (1395)یکپارچه سازی مشتریان درمقدمات نوآوری به کمک رویکرد نوآوری باز: تولید و انتخاب ایده های نوآورانه محصول.فصلنامه رشد فناوری.س51. ش12:83ـ13

    -مندارس، هانری(1349)؛" مبانی جامعه‌شناسی"، باقر پرهام، تهران، امیر کبیر، (1349)

    - منطقی وهمکاران،(1393)،بررسی عوامل بنگاههای واسطه ای در نوآوری باز. مدیریت نوآوری تابستان 1392 - شماره 4 علمی-پژوهشی (وزارت علوم(/ISC

    - میرفخرالدینی، سید حیدر؛ دسترنج، میثم و کریمی تکلو، سلیم (1385) طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارکهای علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی.فصلنامه پژوهش های مدیریت عمومی. س3. ش12:25ـ33

    -واعظی نژاد،م؛صادقی،ج(1387).نوآوری باز استراتژی کلیدی شرکت های تکنولوژی
    بنیان داخلی برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی.سومین کنفرانس بین المللی
    مدیریت استراتژیک.

    - هنری چسبرو(1389). نوآوری باز پارادایم نوین آفرینش و تجاری سازی فناوری. ترجمه سید کامران باقری ، مرضیه شاوردی. انتشارات دانشکاه هاروارد.

    - هنری چسبرو، ویم ونهارویک ،جویل وست(1396). افق های جدید در نوآوری باز. ترجمه دکتر مرتضی اکبری و همکاران . انتشارات دانشگاه تهران

     

     

    ب- انگلیسی

    - Barasaa, L. Knobenb, J.s. Vermeulenb, P. Kimuyua, P. & Kinyanjui, B.(2020) Institutions, resources and innovation in East Africa: A firm level approach. Research Policy, 46, 280–291.2020.

    -Chen, J., Wu, B., & Zhou, Y. (2010). What makes it open: factorsaffecting the openness of power equipment manufacturing firms in OpenInnovation. IEEE ICMIT, 543-549.

    - Chesbrough, H. “Open innovation –The new imperative for creating & profiting from technology”. Harvard Business Review, 2003

    - Chesbrough, H. "The era of open innovation”. Sloan Management Review, 44(3), 35–41, Available at: www.sem.tsinghua.edu.cn/homepage /downloadTheolFile.do?id. 2003

    - Chesbrough HW.(2006). Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation, New York, Oxford University Press: 1–34.

    -Chesbrough, Henry ; Adrienne , Kardon Crowther. (2006). Beyondhigh tech: early adopters of open innovation in other industries. R&D Management , 229-236.

    - Enkel, E., Gassmann, O., & Chesbrough, H. (2009). Open R&D and
    open innovation: exploring the phenomenon.
    R&D Management, 311-
    316.

    -Ettlinger N. (2017). Open innovation and its discontents, Geoforum, 80: 61–71

    - Grimaldi M, Quinto I, Rippa P. (2013). Enabling Open Innovation in Small and Medium Enterprises: A Dynamic Capabilities Approach, Knowledge and Process Management,20 (4): 199–210.

    -H.W.Chesbrough,the Era of Open Innovation, spring2003, Vol.44, No.3,2003, p.35-41

    -Keupp MM, Gassmann O. (2009). Determinants and archetype users of open innovation. R&D Management, 39 (4): 331–341.

    - Lee, S. Park, G. Yoon, B. & Park, J. (2010). Open innovation in SMEs- An intermediated network model. Research Policy, 39, 290–300.

    -Lindegaard, S., & Kawasaki, G. (2010). The Open Innovation
    Revolution
    : Essentials, Roadblocks, and Leadership Skills. John Wiley &
    Sons, Inc.

    -Parida, V. Westerberg, M. & Frishammar, J. (2012). Inbound Open Innovation Activities in High-Tech SMEs: The Impact on Innovation Performance. Small Business Management, 50, 283–309.

    -Pervan S, Al-Ansaari Y, Xu J. (2015). Environmental determinants of open innovation in Dubai SMEs. Industrial Marketing Management, 50: 60-68.

    -Popa S, Soto-Acosta P, Martinez-Conesa I. (2017). Antecedents, moderators, and outcomes of innovation climate and open innovation: An empirical study in SMEs. Technological Forecasting & Social Change, 118: 134-142.

    - preez Niek D du, Louw Louis, Essmann Heinz, 2006, An Innovation Process Model for Improving Innovation CapabilitLy, Journal of High  Technology Management Research, pp.1-241

    -Preez Niek D du, Louw Louis, 2008, A Framework for Managing the Innovation Process, Portland International Conference on Management of Engineering & Technology (PICMET), 2008

    -Spithoven, A., Vanhaverbeke, W. & Roijakkers, N. (2013). Open innovation practices in SMEs and large enterprises. Small Business Economics, 41, 537-562.

    -Stanisławski R, Lisowska R. (2015). The Relations between Innovation Openness(Open Innovation)  and the Innovation Potential of SMEs, 2nd Global Conference on Business,Economics, Management, 23: 1521-1526.
    -Striukova L, Rayna T. (2015). University-industry knowledge exchange. European, Journal of Innovation Management, 18 (4): 471- 492.

    -Wang, L., Jaring, P., & Arto, W. (2009). Developing a Conceptual
    Framework for Business Model Innovation in the Context of Open
    Innovation. International Conference on Digital Ecosystems and
    Technologies
    , 453-458.

    -West, J., & Scott , G. (2006). Challenges of open innovation: the
    paradox of firm investment in open-source software. R&D Management,
    319-331.

    -West J, Salter A, Vanhaverbeke W, Chesbrough H. (2014). Open innovation: The next decade, Research Policy, 43: 805–811.

    -Won Park Y, Amano T, Moon G. (2012). Benchmarking open and cluster innovation: case of Korea. Benchmarking: An International Journal, 19 (4): 517-531.

    -Zhang, Y., & Huang, M. (2010). Knowledge capacity and the process
    types of open innovation . International Conference on Information,
    Networking and Automation,
    V2-196--V2-199.

    -Zhang, J., & Zeng, J. (2009). An Open Innovation Model for Business
    Innovation of Chinese Telecom Operators. National Natural Science
    Foundation of China
    .